Gi dine besøkende litt mer å bite i!

Tradisjonell reklame ser ut til å ha mindre effekt enn tidligere. Moderne teknologi har gjort det enklere å treffe riktig målgruppe, men det ser likevel ikke ut til at effekten av annonser øker tilsvarende.

Mye av årsaken er at reklametrykket har blitt høyere – overalt. Folk er mettet av annonser og har som et resultat av det utviklet bevisste eller underbevisste metoder for å ignorere dem. Teknologien hjelper dem også med sofistikerte tekniske løsninger som for eksempel annonseblokkering for å unngå annonser. Da hjelper det lite å rope høyere og øke frekvensen på annonseringen.

Bygg relasjoner tuftet på tillit

En god og kontinuerlig strategi på publisering av godt innhold gjør at du kan nærme deg kundene på en mer elegant måte, en måte de faktisk setter pris på. Godt innhold kan være «smakfull konfekt» for din målgruppe. Noe de med glede vil la seg eksponere for fremfor å «dra ned rullegardina» når du roper til dem. Dette er en av de beste måtene å skape gode og langvarige relasjoner med sine kunder på. Både før, underveis og etter gjennomført salgsprosess. God innholdsmarkedsføring skaper tillit, synliggjør kompetanse og bringer deg nærmere kunden.

Gjort på riktig måte er det markedsføring som kunden selv ønsker og gledelig sluker.

Hva er innhold?

Innhold er kort sagt nyttig informasjon som har som mål å fortelle noe for å vekke følelser og skape engasjement og dermed bygge tillit. Innholdet kan bestå av tekst, bilder video, lyd eller presentasjoner. Når innhold skal brukes aktivt i markedsføring bør det støttes opp av bedriftens strategi og visuelle identitet. Kontinuitet er en suksessfaktor for å gjøre kundene fornøyde gjennom møtet med din bedrift. Gi dem innhold regelmessig. Det vil betale seg på sikt.

Fordeler med å levere godt innhold

1. Det hjelper deg å holde på kunder

Godt innhold er viktig! Det har evnen til å skape positive opplevelser for dine potensielle kunder og friste dem til å komme tilbake for mer. Det er din billett til å «fange» publikumets oppmerksomhet og er konstant med på å styrke inntrykket av foretaket ditt.

2. Det øker din tiltrekningskraft i sosiale media

En ting er å øke antallet følgere i forskjellige kanaler. Noe annet er å skape innhold som fenger slik at du opprettholder deres interesse. Om ditt foretak i utgangspunktet ikke gir høyt engasjement fra sosiale media, til tross for en stor følgerskare, er det på tide å bruke innholdsmarkedsføring for å snu dette. Kvalitetsinnhold kan øke din tiltrekningskraft betydelig.

3. Skaper tillit mellom deg og ditt publikum

Å lage godt innhold hjelper deg med å bygge et tillitsfull forhold til ditt publikum. Du kan svare på spørsmål og skape interaksjon med dem. Når du skaper verdi uten å ta betalt for det, vil ditt publikum i større grad stole på dine råd og anbefalinger.
Når ditt innhold dukker opp på riktig sted, på riktig tidspunkt og til riktig publikum vil det styrke din bedrifts rykte. Jo mer kvalitetsinnhold ditt publikum blir presentert, jo mer villige er de til å få et positivt forhold til din bedrift.

4. Genererer leads

Innholdsmarkedsføring kan generere leads som fører til salg. Når ditt publikum leser eller opplever ditt innhold blir de mer mottakelige for å kjøpe fra deg i framtiden. Å plassere «call to actions» subtilt i ditt innhold kan også generere nye leads for ditt salgsteam.
Så, hvordan kan godt innhold generere leads? Godt innhold kan med fordel benyttes til å videresende publikum feks til en landingsside. Du lager innhold for å servere ditt publikum god, gratis informasjon. Du kan plassere «call to actions» i, over, under eller på siden av din innholdsvisning. Jo bedre leseren synes ditt innhold er – jo større er sannsynligheten for at han/hun klikker seg videre til din landingsside.

5. Øker konvertering

Innholdet du publiserer har innflytelse på graden av konvertering. Kunder er mer villige til å kjøpe fra deg når de har lest ditt innhold. Via ditt kvalitetsinnhold holder du jevnlig kontakt med eksisterende og kommende kunder og gir dem den informasjonen de trenger for å kunne ta en godt begrunnet kjøpsavgjørelse. Ditt innhold bør derfor alltid inneholde en CTA for å lede leseren videre.

6. Forbedrer din SEO-innsats

Jo mer konsistent og høykvalitets innhold du produserer og publiserer jo bedre er det for din synlighet i søkemotorer. Skap trygghet, aktualitet og overbevisning – ikke bare overfor ditt publikum, men også overfor søkemotorene. Google og andre søkemotorer verdsetter godt innhold.

7. Bygger autoritet

Kvalitetsinnhold vil styrke din autoritet på nett. Hvis din bedrift blir anerkjent som et godt sted å finne informasjon vil du sannsynligvis få høyere ranking i søkemotorene. Ditt publikum er også mer tilbøyelig til å kjøpe fra deg om du via godt innhold fremstår som en av de beste i bransjen. Målet med godt innhold er altså egentlig å synliggjøre at du er best i din bransje.

Når engasjement gir resultater

Vi i Doghouse har alltid oppfordret våre kunder til å ha mer fokus på innholdsmarkedsføring. Gjennom mange år i bransjen har vi sett at det faktisk virker. Sett deg ned og legg grunnlaget for en god strategi for innholdsproduksjon og deling av dette. Begynn gjerne i det små og bygg det opp over tid. Legg en strategi med kontinuerlig og regelmessig «mating» av ditt publikum gjennom blogging og sosiale media. De vil elske det, og med fornuftig bruk av «call to actions» vil det skape engasjement som gir resultater.