Har du noen gang tenkt på hvor og når, eller hvorfor en besøkende forlater ditt nettsted? Nettet er fylt med blindveier og folk hater å snu eller å gi opp.
I mange tilfeller er det når han kommer til bunnen av en side og ikke har funnet det han leter etter. Eller når han har utført et gjøremål på siden og anser seg som ferdig.
La oss kalle disse stedene “dead ends”. Typiske dead ends kan være bunnen av en side, eller en “takkeside” når brukeren har utført en handling eller et kjøp. En svarmail etter at kunden har utført en handling kan også være en “dead end”. En stor prosent av brukerne forlater ditt nettsted når de kommer dit. Det er endel grep du kan gjøre for å lede brukerne til videre utforskning av dine tjenester. Du kan ved hjelp av lenker eller informasjon lede dem videre over til andre sider med relaterte produkter eller tjenester.
Om brukeren har kommet til bunnen av en side og ikke funnet interessant informasjon vil han med stor sannsynlighet forlate siden
Bunnen av nettsider kan forsynes med en innholdsrik “footer”. Vær ikke redd for mye innhold og lenker i footeren. Dette er nedtonet informasjon på bunnen av siden og hindrer ikke brukeren i å få god oversikt over øvrig informasjon på siden.
God nettikette er å presentere en “takk for henvendelsen”-side etter at den besøkende har utført en handling eller fylt ut et skjema. Benytt gjerne denne siden til å lokke brukerne videre til gode tilbud, eller nyttig informasjon.
Her er noen forslag til hva du kan gjøre for å yte brukeren mer service:
En takkemail som brukeren mottar etter å ha utført en handling er en fin mulighet til å opplyse om annen informasjon som besøkende kan ha nytte av.
I likhet med responssider kan du i mailer trigge en videre handling fra brukerne.
Aktuelle tiltak kan være:
Folk liker å bli ledet og få presentert alternative veier. De hater å snu eller å gi opp!