Logo og profil

En logo er en del av din grafiske profil, som igjen er en del av din identitet. Vi hjelper bedrifter og organisasjoner med å bli lagt merke til ved hjelp av en tydelig logo og en klar grafisk profil!

Doghouse: Logo og profil

En logo skal bli oppfattet, husket og gjenkjent

Hva er hensikten med en logo og hvorfor har vi dem? Om du forstår dette er det lettere for deg å kjøpe en god logo.

En logo skal være en identifikator. Det absolutte hoveformål med en logo er derfor at den identfisere deg, din bedrift eller det produkt eller den tjeneste den blir designet for. En logo skal altså raskt bli oppfattet, husket og gjenkjent! Alle disse tre prinsippene krever at din logo er enkel og stilisert som mulig i utformingen.

Doghouse: Logo og profil

En logo skal ikke selge dine tjenester eller produkter – men identifisere dem.

Doghouse: Logo og profil

Den grafiske profilen

En grafisk profil er den helhetlige visuelle presentasjonen av en bedrift. Den består tillegg til logo av; fonter, farger, bilder, skrifttyper og ulike elementer som bidrar til et helhetlig uttrykk. En god grafisk profil bør være så tydelig at man skal kunne kjenne den igjen og skjønne hvem den representerer uten å se selve logoen.

Profilmanualen er bedriftens håndbok

Når man har en grafisk profil på plass må den beskrives. For at du, dine kolleger og eventuelt en tredjepart skal kunne benytte den nye profilen på riktig måte må du ha en «håndbok» som forklarer hvordan profilen skal videreføres og brukes på alt av profilmateriell. Profilmanualen er en del av din identitet og en forsikring om at bedriften fremstår konsekvent ut i markedet. Den er kort og godt en håndbok for bedriftens ansikt utad.

Knut har samlet noe tips for dere som har planer om en ny logo – last ned som PDF