Blogg

Vi skriver om faget vårt

God brukeropplevelse – forskjellen på fiasko eller suksess

4. oktober 2017 · Knut Gangåssæter

Gode brukeropplevelser

Her om dagen subbet jeg som vanlig i retning kantina for å unne meg dagens første kaffe. Voilá! Ny kaffemaskin hadde kommet på plass. Jeg er av natur (og alder) alltid skeptisk til ny teknologi og fremmede brukergrensesnitt, men våget meg nølende bort til det nye skinnende monsteret. Jøss. Bare en knapp? Jeg trykket på knappen og kaffen kom til min store overraskelse umiddelbart! Ikke et sekund «delay», ingen venting, alt skjedde på et blunk!

Dette høres kanskje ut som en uvesentlig hendelse for mange, men det var det lille som skulle til for at jeg forlot kantina med et stort smil om munnen og hadde en perfekt start på dagen. Vidunderet i kantina begeistret meg stort og jeg konsumerte uante mengder kaffe i dagene som fulgte.

En kaffemaskintekniker (eller noen andre med tilstrekkelig kaffemaskinjusteringskompetanse) har i ettertid foretatt noen modifikasjoner på maskinen. Det viste seg kanskje at ett trykk enten ga for mye, eller for lite kaffe i koppen? Kanskje folk fikk for mye og at kantina dermed endte opp med litt for store utgifter på kaffedelen av kantinedriften? Hvem vet? Jeg er nå tilbake til hverdagen igjen og må utføre en kombinasjon av trykk og hold på knappen og av og til gjøre det to til tre ganger. Tror jeg…

Å skape en god god brukeropplevelse er ofte en drakamp mellom det som er optimalt og mest lønnsomt for bedriften og det som er mest tilfredsstillende og behagelig for kunden. Den beste brukeropplevelsen ligger dermed vanligvis i sonen mellom disse behovene.

Optimal brukeropplevelse

Mange bekker små…

Ørsmå detaljer kan ofte resultere i en bedre (eller dårligere) bruker opplevelse. Det handler ofte om tidsbruk. Om du selger varer, utvikler nettløsninger eller designer fysiske produkter – ta hensyn til de små detaljene. De er ofte enklest å gjøre noe med, men kan samtidig gi store utslag. Forenkling av brukergrensesnitt, bedre navigasjonsflyt, ett sekund her og ett sekund der. Samlet kan det være nok til å begeistre dine kunder.

Det var ikke for å være tverr eller vanskelig sjefsdesigneren i Apple satte seg et mål om at eskene til iPhone skulle kunne «glideåpnes» i løpet av 7 sekunder. Ikke 8 eller 9 sekunder, men 7 sekunder! Han ville at den gode brukeropplevelsen skulle tre i kraft umiddelbart. Gjerne før brukeren i det hele tatt fikk se og ta på produktet. Det er god produktdesign som gir brukeren det lille ekstra.

Forbannet småpirk

Jeg har ofte blitt møtt av uttalelser som «Joda, men det er ikke der slaget kommer til å stå…» når jeg pirker på detaljer i nettløsninger. Men joda, det er ofte nettopp der slaget kommer til å stå! Tar du for lett på på slike detaljer skyter du deg selv i kneet eller det som verre er.

Så, ta hensyn til detaljene – også når du skal lage ny nettside for ditt foretak. Start gjerne med å spandere en Twist til kaffen når vi kommer på besøk til deg:-) Det kan være nok til å sparke igang prosessen mot den gode brukeropplevelsen.

(Det ble mye snakk om brukere og brukeropplevelser her. Det er vel i all hovedsak bare i IT- og narkotikabransjen at kundene blir omtalt som brukere, men det får bli en annen historie:-)

God brukeropplevelse!