En snasen logo er bare en liten del av din identitet

Ditt foretaks identitet er det som skiller deg fra andre aktører og konkurrenter. Enten du driver et enkeltmannsforetak eller en større bedrift må du tydeliggjøre det som gjør din merkevare unik. En logo er ikke din bedrifts identitet! En logo er kun en del av din bedrifts visuelle identitet som igjen er en del av din merkevareidentitet.

En logo er et lett gjenkjennelig grafisk symbol designet på en slik måte at det ved sin originalitet identifiserer en bedrift, et produkt, en enkeltperson eller en privat eller offentlig enhet. Dens viktigste formål er at publikum skal gjenkjenne, huske og forbinde den med din virksomhet. En logo er vanligvis en kombinasjon av typografi, grafiske elementer og farger. Den er et grafisk element som kun er en liten del av ditt merkes visuelle identitet.

Visuell identitet

En visuell identitet er en del av din merkevareidentitet og inneholder synlige elementer, som definerer din bedrift. Den kan være bygd opp av logo, grafiske elementer, illustrasjoner, bilder, mønster og typografi. Alt designet og sydd sammen på en slik måte at det i sin originalitet tydelig identifiserer din bedrift og skiller den ut fra dine konkurrenter.

Merkevareidentitet

En merkevareidentitet er den totale måten ditt merke blir oppfattet på. Den er på en måte det totale bildet publikum, konkurrenter, ansatte og samarbeidspartnere danner seg av din merkevare. En slik identitet skal gi praktiske og følelsesmessige assosiasjoner rundt merkets produkter, tjenester eller aktiviteter. En merkevareidentitet er ditt merkes totale ansikt – slik publikum ser det og oppfatter det. En merkevareidentitet kan inneholde elementer som: merkenavn, logo, produkter, visuell identitet, nettside, ansatte, kundeservice og markedsføring.

En logo er ikke din bedrifts identitet! En logo er kun en del av din bedrifts visuelle identitet som igjen er en del av din merkevareidentitet.

En selgers smil eller hyggelige kommentar er en del av din bedrifts identitet. Ditt syn på bærekraft og miljøvern kan være endel av din identitet. Brukeropplevelser, prisstrategi, pakningsdesign, interiør og uniformering likeså. Alt som vekker følelser eller gir positive inntrykk kan bygges inn og brukes bevisst og dermed fremstå som en en del av din totale identitet.

Å bygge en komplett merkevareidentitet er et omfattende og kontinuerlig arbeid. Det kan ikke gjøres over natta. Jeg vil i kommende blogginnlegg komme nærmere inn på de enkelte bestanddelene som er med på å bygge en merkevareidentitet.