Tilbake til bloggen

Hvem kunne drømt om at internett ble så stort?

6. august 2019 · Knut Gangåssæter

Man innser at man har vært med noen år når man kommer over nettsteder som «The history of the web». Var det virkelig slik vi produserte nettsider den gangen, tenker man mens man følger tidslinjen bakover til 1995.

Jeg husker godt de første simple nettsidene som ble satt opp i HTML på vårt kontor i Trondheim. Året var 1995. De ble famlende satt opp i programvaren BBEdit og triumferende beundret med tidlige versjoner av nettleseren Netscape. Mange så ikke engang nytten av å sitte og pusle med slikt og det ble lenge betraktet som en «unyttig gutteromssyssel».

BBEdit

De første versjonene av Netscape og BBEdit fikk man selvfølgelig på disketter – levert rett i postkassen:-)

Netscape

Netscape var lenge selve kongen av nettlesere.

Blant de første i Trondheim

Det fantes jo ikke kommersielt grunnlag for å tjene penger på nettsider den gang. Bedriftene måtte lokkes etter beste evne til å sette av penger til slikt. Vi hadde dermed også et fåtall av konkurrenter til å begynne med. I Trondheim var det bare Internett Aksess og Wave Technologies som puslet med lignende ting som oss i Painthouse på Rosten. Etterhvert kom også Extend på banen med egne løsninger. Flere av de tidligste aktørene var i hovedsak leverandører av aksess og hardware. Nettsider for salg og kommunikasjon over internett var i all hovedsak upløyd mark, både for dem og for oss. Reklamebyråene var på den tiden helt fraværende og så ikke internett som en reell trussel mot etablerte reklamekanaler.

De norske pionerene

Foruten oss i Trondheim var det noen få aktører som tidlig så potensialet og etterhvert vokste seg store. Navn som Digital Hverdag og New Media Science var viktige veivisere i starten av norsk internetthistorie. Etterhvert kom også de tradisjonelle reklamebyråene på banen, selv om det tok lang tid for dem å omvende seg og lære den nye måten å kommunisere på.

Aviser og andre nyhetsformidlere kastet seg også etterhvert på bølgen og utviklet sine mediehus til å inneholde egne digitale avdelinger. Det var med fryktblandet optimisme avishusene kastet seg på den nye trenden. De så mulighetene men også utfordringene med å få betalt for redaksjonelt stoff.

Veien har vært lang. Fra jamrende modemer og enkle teksteditorer til fiberoptikk og avansert programvare. Fra lavoppløste bilder og tekst uten formatering til raske nettlinjer og streaming av video. Internett ble ikke den gedigne floppen som mange spådde, men en lang spennende reise – som ennå ikke har tatt slutt. Og hvem kunne drømt om at det ble så stort som det ble?

Ta deg 5 minutter og la deg forundre over Jay Hoffmans historiske tidslinje for internett.

Motta lignende bloggartikler på e-post

Kom i gang med prosjektet ditt

Fyll inn kontaktinformasjonen din, så tar vi kontakt med deg!