Blogg

22 år med webdesign

29. august 2017 - Knut Gangåssæter

Knut Gangåssæter - Doghouse

I inneværende år er det 22 år siden jeg lagde mitt første webdesign. Teknologien har gjort store framskritt siden 1995, men endel prinsipper rundt design og brukergrensesnitt er fortsatt gjeldende.

Det var mye upløyd mark i internetts barndom. Noe løsningene også bar preg av. Nytenkning, eksperimentering og originalitet var i fokus. Alle ville se noe de ikke hadde sett før. Kunsten var å holde tunga rett i munnen og ikke la et spenstig design forringe brukervennligheten.

Gigantenes arena

Giganter som Nike og Cola tok av på nett med visuelle løsninger som overgikk hverandre. Det var ikke grenser for effekteri. Dette var også søkemotorenes barndom. De poppet opp som paddehatter i raskt tempo. Alta Vista, Google, Yahoo, Webcrawler, Fast osv. For dem var hastighet og brukervennlighet viktigst. Markedet ble delt i to hovedsegmenter. Tjenester for nytte og tjenester for underholdning. For nyttetjenester som Google var hastighet og brukervennlighet alfa og omega. Ikke noe fjas, bare raske, oversiktlige og brukervennlige nettsider. Brukergrensesnittet og det visuelle skallet på slike tjenester har knapt forandret seg etter det. Startsidene til pionerer som Google og Craigslist står utseendemessig nesten uforandret siden de begynte å ta verden med storm på nittitallet.

Google 1996

Googles startside i 1996 var ikke så veldig forskjellig fra hva den er i dag.

Salg av matvarer på nett

I 1997-98 var jeg med på å designe landets første matvarebutikk på nett – Rema 1000. Idéen var bra og løsningen ble så bra som den kunne bli med den tids teknologi. (En jobb som forøvrig fikk sølv i «Sterk Reklame»). I de dager hadde mange en ide om at nettbutikker skulle se mest mulig ut som vanlige butikker hvor besøkende kunne «gå rundt» og shoppe i hyggelige omgivelser. Dette var selvfølgelig feil tankegang. Folk vil finne og kjøpe det de ønsker på kortest mulig tid. Dette stiller veldig høye krav til god struktur og optimal brukervennlighet. Best mulig brukervennlighet går ofte på bekostning av det det som er visuelt tiltalende og grafisk spenstig. Gamle dagers telefonkatalog var kjedelig å lese, men den var ekstremt funskjonell i sin rigiditet. Gerry McGovern var derfor inne på noe vesentlig da han kom med utsagnet «Nice is bad – ugly is good».

Siden 1995 har jeg jobbet med mange spennende designprosjekter for nett. Jeg har fått gleden av å jobbe med tyngre aktører som Statskog, Skogeierforeningen, Rema 1000, Trøndelag Bomveisselskap, MOT, Trondheim Havn og en rekke kommuner i Midt-Norge. Dette har gitt meg verdifull innsikt i design for nett og hvordan dette har utviklet seg – år for år.

Dagens løsninger bærer preg av en høyere grad av standardisering enn de gjorde for 10-15 år siden. Det meste er utprøvd og man har konkrete resultater på hva som virker og hva som ikke virker. Man slipper lange diskusjoner om hvor menyen bør ligge, hvor søkeboksen vil fungere best og hvor kontaktinfoen bør plasseres. Faktiske tall og målinger har overtatt for synsing og prøving. Mitt inntrykk er at vi faktisk brukte lengre tid på større webløsninger «back in the days» enn vi gjør nå. Mye er standardisert og man har etterhvert, gjennom utallige brukertester og målinger, gjort seg gode erfaringer rundt hva som er «god design».

Nye utfordringer

Utfordringene for en webdesigner har derimot ikke blitt mindre, og konkurrentene er langt flere, så nå må man virkelig bevise hva man duger til. Man blir fort gjennomskuet om man gjør slett arbeid.

Som designer ser derfor jeg fram til nye 22 år fylt med utfordringer og spennende designoppdrag:-)


Motta nyhetsbrev fra Doghouse

Hvis du ønsker å følge med på hva vi driver med kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt.
Vi sender ikke ut nyhetsbrev så ofte, så du kommer ikke til å bli plaget – maks 6 utsendelser i året.

E-post:

Fornavn:

Etternavn:

  Meld deg av nyhetsbrevet