Blogg

En logo – veien fra ide til ferdigstilling

28. februar 2017 - Knut Gangåssæter

Logdesign

Jeg elsker å lage logoer. Det er et eller annet med det å fordype seg i en ide og forenkle den så mye som overhodet mulig. Jeg vil her ta dere med på en kort reise gjennom prosessen til ferdig logo.

Logodesign handler først og fremst om å gjøre ting enklest mulig. Det er at paradoks at jo enklere en logo skal være – jo mer arbeid må man legge ned.  Å gi en logo særpreg og originalitet blir vanskeligere for hver dag. Det lages daglig tusenvis av logoer og høyst sannsynlig har de fleste ideer allerede blitt utprøvd. Å håndtegne skisser til logo er alltid en bra metode for å sikre høyest mulig originalitet. Man setter dermed lettere sitt personlige preg på logoen.

Back to the basics

Vi takker Steve Jobs for Macintosh og Adobe for all nyttig programvare de har utviklet de siste 20 årene. Men aller mest takker vi Nicolas-Jacques Conte for at han oppfant den moderne blyanten i 1795. Blyant, viskelær og skisseblokk er de nyttigste verktøyene når man starter en designprosess. Det er ingenting som ivaretar spontaniteten i ideprosessen som nettopp blyant og papir. Jeg starter derfor alle logoprosesser med blyanten i hånda og skisseblokka i fanget. En kopp kaffe bidrar også til gode resultater:-)

Blyant og papir

Etter 5-10 kopper kaffe (jeg glemte visst å takke Herman Friele) og 10-15 skisser har jeg vanligvis kommet frem til en ide som jeg kan bygge videre på. To til tre runder med justeringer på skissen gjør meg klar til å ta jobbingen videre i den digitale verden. Skissen blir rentegnet i Illustrator og jeg sitter etterhvert ferdig med et forslag til logosymbolet.

Pingvin

Logoen skulle i dette tilfellet benyttes som en merkevare for salg av skjerf i det norske markedet. Jeg endte opp med en illustrasjon av en smålistig maskott i form av en pingvin. Nå som symbolet var ferdig var det bare å gi seg i kast med å finne en passende skrifttype for merkenavnet. Etter å ha prøvd et utall med skrifttyper og sparret med kunden underveis kom vi frem til en skrifttype vi begge synes var passende for uttrykket.

Siss logotype

Jeg kunne selvfølgelig valgt å skrive merkenavnet for hånd, men velger man eksisterende skrifttyper har man et større mangfold av stiler å velge mellom. Fargevalg på logo er vanligvis en prosess i seg selv. Vi gikk i dette tilfellet for ren sort noe som ikke kommer i konflikt med de fargerike produktene logoen skulle representere.

Logoen i bruk

Logoen skulle i dette tilfellet i all hovedsak benyttes på produktene. Kunden hadde et ønske om at den skulle benyttes på en «tag» som skulle festes på alle produkter. Neste steg i prosessen var derfor å visualisere hvordan den tok seg ut på en slik merkelapp.

Siss tag

Med logo på plass og valg av papirkvalitet i boks var merkelappen klare for trykk og produksjon. Vi takker kunden for oppdraget og håper logoen vil bidra til økt oppmerksomhet rundt og interesse for produktene deres.

 

 


Motta nyhetsbrev fra Doghouse

Hvis du ønsker å følge med på hva vi driver med kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt.
Vi sender ikke ut nyhetsbrev så ofte, så du kommer ikke til å bli plaget – maks 6 utsendelser i året.

E-post:

Fornavn:

Etternavn:

  Meld deg av nyhetsbrevet